понедельник, 8 июля 2013 г.

Митниця прикрила найбільш популярну схему ввезення в країну уживаних авто з Європи

Проте автоперекупники пропонують інші способи, як уникнути дорогою розмитнення. Уживану іномарку, за яку в Україні хочуть 10-12 тисяч доларів, в Польщі або країнах балтії можна купити в два рази дешевше — за 3-4 тисячі євро. Проте приганяти і розмитнювати автомобілі не вигідно — всю економію з'їдять податки. Інша справа, якщо ввезти машину начебто як від іноземної фірми для комерційних цілей: згідно Стамбульської конвенції користуватися таким автомобілем з іноземними номерами усередині іншої країни можна мінімум протягом року (після чого потрібно пересікти будь-який кордон, щоб продовжити дозвіл на тимчасовий в'їзд ще на рік).
Легковички для комерційних цілей пускають в країну зараз лише... транзитом на 5-10 днів. Недивно, що в Україні торік з'явилася безліч іномарок з Польщі, Литви, Словаччини і інших країн Євросоюзу. Більшість автомобілів були оформлені на підставні європейські фірмочки. Фактичні власники авто — наші співгромадяни — формально числилися їх співробітниками, по документах використовуючи машини в Україні в «комерційних цілях». Хоча насправді разом з іномаркою вони просто купили за одну-дві тисячі доларів відповідний «відрядний» пакет документів.
На жаль, що набрала популярність «стамбульську» схему митники прикрили. Липових співробітників європейських фірм, що переганяють куплену в Литві або Польщі іномарку, стали пускати до України виключно... транзитом. А це означає, протягом п'яти — десяти днів машина повинна покинути територію нашої країни (деяким водіям через суд удавалося добитися у митників дозволу в'їхати на рік, але це окрема історія).
Чому ж таке сталося? На митниці пояснили, що Україна і далі залишається вірній Стамбульській конвенції, що дозволяє іноземним компаніям тимчасово ввозити до нас в країну свої транспортні засоби комерційного призначення. Але митники звернули увагу, що згідно конвенції комерційне використання означає «платне транспортування осіб або промислове або комерційне платне або безкоштовне перевезення вантажів». Отже, в документі йдеться про вантажівки і автобуси, але ніяк не про легкові автомобілі.
Треба відзначити, що водії не збиралися здаватися без бою. «Я працюю на фірму, вона платить мені гроші за те, що я їду на цій машині по службових справах, — заявляли господарі автомобілів в спорі з митниками. — Значить, я і є особа, яка транспортується платно». Щоб надалі не вести подібні дискусії, митниця для підстраховування ще і скоротила до 20 днів термін тимчасового ввезення до України комерційного транспорту.
Правда, багато посередників завірили покупців машин, що мають «кінці» на митниці і питання з термінами вирішать: «В'їжджайте на десять днів і нічого не бійтеся, в базі даних у вас значитиметься рік». Деякий час «кінці» і справді працювали, але це тривало недовго. Автомобілі у довірливих покупців не конфіскують (як про це помилково повідомили деякі українські ЗМІ), а ось штрафи виписують серйозні.
— Я ввіз автомобіль, як мені обіцяли, на рік, — розповідає киянин Андрій, що приганяє з Польщі стареньку «Ауді». — Підкотився три місяці, кілька разів машину «пробивали» по базі в різних місцях — все було нормально, поки в кінці квітня мене в черговий раз зупинили даішники. Інспектори викликали митників, і ті склали акт, що моя машина в'їхала в країну транзитом на десять днів. До суду не дійшло — справу розглядав начальник митниці. Резюме: штраф 8 тисяч 500 гривень. Повернули всі документи, але тепер кожні п'ять днів необхідно пересікати кордон. Спробував схитрувати. Написав, що автомобіль в аварійному стані і не може виїхати за межі України. Але на митниці відповіли: «Якщо автомобіль несправний, його потрібно вивозити на евакуаторові».
Тим часом юристи вважають: власникам машин, офіційно пропущених митницею в країну на рік, опасатися нічого. Їм дозволять відїздити покладений термін. Проте, виїхавши з України після його закінчення, попасти назад автомобілі зможуть вже лише на згаданих п'ять — десять днів.
Втім, посередники запевняють: ще нічого не втрачено. Прикрили одну схему — користуватимемося іншими. Зокрема, одна з солідних львівських автокомпаній запропонувала такий варіант: вона реєструє на нас в Польщі фірму, оформляє на неї вибраний нами автомобіль, і ми як іноземні бізнесмени отримуємо право на рік ввозити цю машину до України для особистого користування. Природно, без розмитнення, з польськими номерами. Реєстрація зарубіжного підприємства коштує порядка дві тисячі євро, але в співзасновники можна записати друзів, яким теж потрібні машини.
— Саме відкриття фірми коштує 1800 євро, в цю суму вже закладений наш відсоток, — пояснили представники львівської автокомпанії. — Потім ми робимо штучний зворот — проводимо по рахунку фірми гроші. Ця послуга — 300 євро. Разом повна вартість оформлення — 2100 євро. Через рік, коли виїзджатимете, вам потрібно буде знов сплатити юридичну адресу і послуги бухгалтера — порядка 300-350 євро. Зрозуміло, що все це недешево. Але на фірму можна оформити декількох співзасновників — друзів або родичів. І вони теж дістануть можливість ввозити машини на територію України. Тоді витрати діляться порівну. Ця схема менш відома, але вона працює практично постійно. Просто раніше було дешевше 800 доларів оформити вас за трудовим договором на роботу за кордоном, що дозволяло ввозити до України машини. Зараз ввезення можливе лише через власну фірму.
Наскільки ризикована схема, запропонована львів'янами? Посередники посилаються на статтю Митного кодексу, яка насправді дозволяє громадянам ввозити до України транспортні засоби для особистого користування на строк до року. Проте в ній йдеться про нерезиденти! Тобто про іноземців або українців, що мають посвідку на проживання в іншій країні і що перебувають на постійному консульському обліку. Для громадян України, що тимчасово проживають за кордоном, термін ввезення обмежений 60 днями протягом року. У останніх українців немає навіть такої можливості: хочеш їздити довше за десять днів — плати податки. Проте посередники запевняють, що людина, що оформила в Польщі фірму і що показав, що має в цій країні дохід і платить податки, автоматично стає нерезидентом.
Чи прислухаються співробітники митниці до цих аргументів? Думається, все залежить від їх особистих стосунків з посередниками. Але навіть якщо митниця і пропустить машину «польського бізнесмена» на рік, автомобіль з іноземними номерами може доставити немало проблем.
По-перше, власті європейських держав почали боротьбу з липовими організаціями, пов'язаними з постачаннями авто в інші країни. В разі ліквідації фірми і арешту її майна поїздка до Європи за черговим пакетом документів може обернутися конфіскацією транспортного засобу. По-друге, користуватися машиною з іноземними номерами має право лише та людина, яка ввезла її до України: це перше, на що звертають увагу даішники і митники при перевірках.
Крім того, автомобіль, ввезений нерезидентом для особистих цілей, може їздити без реєстрації в ДАІ всього два місяці. Потім машину доведеться ставити на тимчасовий облік і платити за українські номери. Якщо автомобіль старший за вісім років, це може влетіти у копієчку — транспортний збір для таких авто складає 5-10 тисяч гривень. За їзду без реєстрації будь-який інспектор може оштрафувати на 170-255 гривень (за повторне порушення — 255-310 гривень). А в тому, що зупиняти вас даішники будуть часто, сумніватися не доводиться.

Комментариев нет:

Отправить комментарий